Referat fra Konference om Gymnasiebiblioteker 06-03-2003.

 

Der blev budt velkommen ved Gunhild Bach Niels (Formand for Nordjyllands Amts Undervisnings og kulturudvalg) I velkomsten blev de nordjyske gymnasiebibliotekers historie meget kort ridset op og kaldt den nordjyske model, en model, der har haft stor succes.

I dag står vi så i gymnasieverden overfor nye udfordringer: Nye elevtyper, ny gymnasium reform og nye undervisningsformer.

Og på nettet er der uendeligt af information og det er at ligne med guldminer, hvor der skal sies så uendelig meget grus fra, før man finder guldet.

Noget siger også at nettet er et stort bibliotek uden katalog, så bevæger du dig herind, er der brug for søgekompetencer.

Herpå gav ordstyrer Kirsten Boel (Formand for det rådgivende udvalg og stadsbibliotekar) ordet til

Kurt Møller Pedersen (Gymnasieskolens rektorforening og rektor v. Ikast Gymnasium & HF)

Han lagde også ud med at sige at vi i gymnasieverden står overfor store forandringer og nogle er allerede i gang. Der er en reform, der står for døren og han prøvede at ridse op på det, der er og det der kan komme.

Gymnasiet i dag

Gymnasiet i fremtiden ??

Gymnasiet hører under Amtet

Gymnasiet er selvejende institution

Centralisering og stramme nøje regler

Decentralisering og "løsere tøjler" bl.a. mht. budget. (ressourceoptimering)

Pædagogisk tilsyn

Mere frihed men heraf følger mere evaluering/kontrol.

Statsstyring

Markedsstyring

(Klasse)undervisning, Fysisk gym.

Læring, virtuel gymnasium

Primær vægt på dannelsestænkningen

Mere vægt på naturvidenskaben

"Isoleret lærerrolle" Alene i klassen. Pædagogikum: Man vurderes fagligt

Lærerteams, Pædagogikum: Vurderes også som kollega, medarbejder

Elever var autoritetstro og havde normer/traditioner. Der var en "slagen vej"

Få valg i livet.

Eleverne kræver legitimation af kravene. De lever i en refleksiv kultur med mange valg og kan spørge "Hvad er meningen med det her? Vejen er ikke længere så tydelig.

Gymnasierne skal måske på sigt være selvejende og kan indgå i div. Netværk eller CVU’er med andre mellemuddannelser F.eks. handelsgymnasierne.

Der vil måske blive stærkere profiler for de enkelte gymnasier, så man er faglig stærk på et eller flere områder.

Juni 2002 kom publikationen "Bedre Uddannelse"

Heri blev der sat 5 overordnede mål for uddannelse.

Faglighed, Fordybelse, Mere klare mål

Bedre evne til at matche arbejdsmarkedets/ det offentliges krav

Fleksibilitet

Valgfrihed

Output styring – der skal indføres mere dokumentation og evaluering af institutionens arbejde.

Man ønsker eleverne direkte fra 9. klasse (hurtigere gennem systemet.)

Der skal mere fokus på Naturvidenskab/ Internationalisering/ reelle kompetencer/ mere synergi fagene imellem.

Større fleksibilitet uddannelserne (HH, HTX, Gym.) imellem og strukturel ensartethed, så man kan overflyttes og opnå merit eller substitution.

Lidt om gymnasiet og elever. Gymnasiet er en succes 35% af en årgang søger ind og gymnasiet optager og fastholder og videresender den største andel af en årgang.

60% er piger og andelen er tosprogede elever er mange steder i stigning.

KMP mener danske elever viser gode sociale kompetencer, de er engagerede og ansvarlige og har stor nysgerrighed.

Da egnethedserklæringen faldt fra fik mange en større gruppe "kvalificerede" ansøgere men også et større frafald i gymnasiet.

Undervisningsformer: Der kommer en ny type elever og en ny type lærer (Se skema) det vil lægge pres på den traditionelle undervisning.

Man vil gerne i fremtidens gymnasium se, mindre lærerundervisning/ -styring. Mere tværfaglighed, elevautonomi, læring og IT. Variation af arbejdsformer og progression.

Men til den undervisning hører der bygninger med: faglokaler, klasseværelser, gruppe rum, fælles-/friarealer samt gode lærerarbejdspladser og optimale studiecentre.

Mht. virtuel undervisning viser det sig at eleverne gerne vil hen på skolen, det sociale, samværet er

vigtigt. I det nye gymnasium bør der være et fælles bibliotek/studiecenter, der er stedets hjerte.

Det kan man bl.a. se ved Egå gymnasium og Nærum gymnasium.

 

Så fulgte Peter Gorm Larsen (Cand. Scient. Pol., konsulent på Policy.dk) Hans oplæg var om informationskompetence og hvad det er for en størrelse.

I dag er det vigtigt at være informationskompetent, idet vi lever i et videns-/informationssamfund. Der er globalisering og hård konkurrence. Alt er i forandring. Informationsteknologien raser af sted.

Der er megen viden men også meget støj og informationer forældes hurtigt.

I 70’erne var du som studerende informationskompetent hvis du kunne finde rundt i og bruge biblioteket.

I dag er det noget mere kompliceret. For at være informationskompetent skal du have kompetencer indenfor flg. områder.

Læring og information indgår som en naturlig del i at følge fagligt med på arbejdet/studiet…

Informationskompetence defineres som "Evnen til effektivt at finde og behandle (relevante) informationer.

Aspekter af Informationskompetence:

Opdagelse af informationsbehov

Hvordan dækkes behovet (Altid internet ??)

Afgrænse og søge

Udvælge relevant materiale

Indlemme den fundne information i den viden man har (assimilation og akkomodation)(læring)

 

Information kan også defineres forskelligt.

Information er nødvendig når du er usikker

Information er en forskel der gør en forskel

Information ændrer færdigheder, værdier og kundskaber

Information er et knapt gode (Jvf. guldet i alt gruset!!)

Mange steder på gymnasierne er bibliotekaren mere materialeforvalter end egentlig medspiller sammen med lærerne i forhold til at give eleverne de ovenstående kompetencer.

Alle mener informationskompetence er meget vigtig for eleverne især i deres vej til de videregående uddannelser.

Peter Gorm Larsen provokerede/satte tingene på spidsen ved at stille spørgsmål om fordelingen af bibliotekartid og lærertid

Efter Kaffepausen blev ordet givet til Merete Bloch Stein (Gymnasiebibliotekar på Espergærde gymnasium og formand for faggruppen Bibliotek og uddannelse) Hun ridsede sin historie op hvor man i Espergærde i 94-95 indgik i et projekt folkebiblioteket og gymnasiet om at lave undervisning i elementær litteratursøgning. Og man indledte et samarbejde.

I 1996 nedsatte man så en arbejdsgruppe, der arbejdede med "Fra skolebibliotek til Studiecenter" Her kom man frem til at ønske- Udbygning af gymnasierne, mere åbent fleksibelt miljø, fysisk bibliotek med læsesal, PC'ere til informationssøgning, PC arbejdspladser, værksted og stilleområder-værested.

I dag er der 10 bibliotekarer i amtet (Halvtids) dog er 2 ansat fuldtids og gymnasiebibliotekerne har et databasesamarbejde med systemet MicroMarc. Mange steder er der sket en udbygning/indretning af studiecentre og der afholdes undervisning/kurser både for lærere og elever. Merete Bloch Stein er med i div. Udvalg og pædagogisk råds møder.

Bibliotekarerne på de enkelte gymnasier har et godt tværgående samarbejde, der sikrer at de kan fastholde og udvikle deres faglighed til glæde for det enkelte gymnasiebibliotek.

Men med fremtidens virtuelle gymnasium er der så plads til biblioteket/studiecentret.

Ja for biblioteket og bibliotekarens kompetencer er også nødvendige ved mere integrerede undervisningsforløb og der er stadig traditionelle bibliotekarfunktioner med fysiske materialer (bøger).

Desværre er uddannelsesbiblioteket ikke med lovgivningsmæssigt. Noget man mange steder har fokus på.

Især ved BF og biblioteksstyrelsen har man fokus på de mellemlange uddannelser.

Merete Bloch Stein mener at samarbejde i mange sammenhænge er utroligt vigtigt:

Med andre gymnasiebiblioteker (Baser, kurser, efteruddannelse, vidensdeling mm.)

Med det lokale folkebibliotek (Møder, kørselsordning, kurser, efteruddannelse.)

Amtscenter

Merete Bloch Stein mener at det er vigtigt at være ansat ved institutionen og kun have en arbejdsgiver/-tilknytning også selvom man kun er på halv tid.

Fremtidens uddannelsesbibliotek er et hybridbibliotek

Det fremstår både fysisk og virtuelt.

Det er måske ikke et bibliotek men et studiecenter/ Open Learning center/ Learning ressource center.

Det er vigtig også at have et pædagogisk værksted med div. arbejdsredskaber (Computere, scannere, kopimaskiner, saks, lim, papir mm.) til eleverne.

 

Til sidst havde vi så den lokale vinkel i form af et oplæg fra Ane Marie Holmehave (Bibliotekar Vesthimmerlands gymnasium)og Lisbeth Andersen (Bibliotekar, Brønderslev gymnasium) om hvor vi med "Den nordjyske model" var i dag.

 

Gymnasiebibliotekarerne føler sig godt integreret og ikke kun som "materialeforvaltere". Vi er i dag mere "Gymnasiebibliotekarer" end "folkebibliotekarer". Siden den første bibliotekar blev ansat i 96 er der sket en rivende udvikling. 98 var alle stillinger besat. Det er gået fra at vi kom ind med en folkebiblioteksbaggrund til at vi nu føler os meget integrerede og har et godt og tæt samarbejde med lærerne om eleverne og projekter.

Kort sagt: Vi er blevet gymnasiebibliotekarer.

De fleste steder kører bibliotekaren introforløb og vejledning op til danskopgave (1.g) og historieopgave (2. g). Enkelte steder har man deciderede undervisningsforløb i internet søgning mm.

Vi har, som tidligere anført, et godt samarbejde med lærerne og flere steder er der nedsat biblioteksudvalg, nogle steder deltager eleverne heri. Nogle steder deltager man i pædagogisk råd, en enkelt er medlem af PR og flere deltager i pædagogiske dage sammen med lærerne

 

 

Gymbib gruppen

Gruppen af gymnasiebibliotekarer i Nordjyllands Amt.

Vi har et tæt og udbytterigt samarbejde på tværs og vi har stor erfaringsudveksling og et konstruktivt samarbejde med mange udenfor gruppen bl.a. amtet.

Gymbas.

Vores base Gymbas er godt kørende og der er nu tilbud om fuldt udbygget lånesystem og mange kører med fjernlånet. Flere steder har også bøgerne fra bogkælderen registreret. Det giver en god udnyttelse af de ressourcer der er der ved opgaveskrivning.

First Class

Gymnasiebibliotekarerne har deres egen konference på FC. Den bliver flittigt brugt og er til stor hjælp. Den gør vidensdeling meget nemmere. At vidensdele har bibliotekarer en stor tradition for: Jo mere viden, der deles jo bedre og rigere bliver vi alle.

Mht. fremtiden Vi er ligesom alle andre klar over at der med gymnasiereformen sker en omvæltning på gymnasiet og vi skal være rede til det.

Vi skal nok især høre fra de videregående uddannelser, hvad de forventer vores elever har af kompetencer, når de kommer til dem fra os.

Vi har fået midler til et projekt under DDN. Projektet retter sig mod 3.g’ere og 2 hf’ere og arbejdet med at give dem informationskompetencer ved deres store opgave.

Formålet er at sikre elevernes informationskompetence indenfor søgeteknik, søgestrategier og emneafgrænsning ved deres store skriftlige opgave. Eleverne skal være mere selvstændige og selvhjulpne i deres valg af kilder, materialer og fremfinding af disse.

Vi vil samarbejde tværinstitutionelt dels via FC og dels via møder. Dette giver et fælles grundlag for undervisningen i informationssøgning og søgestrategier.

Der er 18 timer pr. bibliotekar til møder og studietur til Otterup. Så er der 1,5 times forberedelse og 3 timer undervisning pr. klasse.

Et mindre projekt der er i gang er et forsøg på at få lagt elevoplysninger fra GAS ind i Gymbas, så vi slipper for at inddatere alle elevdata hvert år.

Lokalt er man på Vesthimmerlands HF og VUC gået i gang med et projekt lærer og uddannelsesbibliotekar imellem. Her vil man udvikle og gennemføre en model for tværfagligt samarbejde i et forløb i faget dansk på HF-niveau . Der undervises løbende i informationssøgning i forhold til faget og der lægges opgaver ind i pensum.

Det forløb skal udvikle og styrke elevernes søgefærdigheder både bogligt og virtuelt.

Samtidig udvikles bibliotekarens rolle som samarbejdspartner med læreren om at sikre elevernes tilegnelse af informationskompetencer.

Vi ville også gerne have været i gang med at lave en hjemmeside for gymnasiebibliotekarerne, hvor man arbejdede i teams om de forskellige områder, der skulle være på siden.

Desværre fik vi ikke midler i denne omgang så nu må vi finde ud af hvad vej vi skal gå med det projekt.

Vi er i Nordjylland også kede af at vi ikke er i lovgivningen og vi skal nok også være mere synlige, det er ikke meget der er på skrift om os konkret eller om Gymnasiebiblioteker i det hele taget. Vi bliver lidt for ofte glemt. Det bør vi gøre noget ved.

Dagen blev sluttet af med at Kirsten Boel opsummerede oplægsholdernes og derefter blev ordet givet til Gunhild Bach Nielsen, der sluttede af med at takke, dem der havde stået for organiseringen af konferencen, oplægsholderne og deltagerne.